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9783832466879 - Moritz Neumüller: Hypertext semiotics in the commercialized Internet
Moritz Neumüller

Hypertext semiotics in the commercialized Internet

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Inhaltsangabe:Abstract:System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[]System.String[].
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Hypertext semiotics in the commercialized Internet

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Inhaltsangabe:Abstract: Building on approaches that have succeeded in applying semiotic principles and methodology to computer science, such as computer semiotics, computational semiotics, and semiotic interface engineering, this dissertation establishes a systematic account for those researchers who are ready to look at hypertext from a semiotic point of view. Rather than a new hypertext model, this work presents the prolegomena of a theory of hypertext semiotics, interlacing the existing models with the findings of semiotic research, on all levels of the textual, aural, visual, tactile and olfactory channels. A short history of hypertext, from its prehistory to todays state of the art systems and the current developments in the commercialized World Wide Web creates the context for this approach which should be seen as a fortification of the connection between the media semiotic approach and computer semiotics. While computer semioticians claim that the computer is a semiotic machine and Artificial Intelligence scientists underline the importance of semiotics for the construction of the next hypertext generation, this paper makes use of a much broader methodological basis. These findings are placed in the context of the commercialization of the Internet. Besides identifying the main challenges for eCommerce from the viewpoint of hypertext semiotics, the author concentrates on information goods and the current limitations for a new economy, such as restrictive intellectual property and copyright laws. A semiotic analysis of iMarketing techniques and the Toywar complete the dissertation. Zusammenfassung: Diese Dissertation legt einen systematischen Ansatz für all jene Forscher dar, die bereit sind, Hypertext aus einer semiotischen Perspektive zu betrachten. Durch die Verknüpfung existierender Hypertext-Modelle mit den Resultaten aus der Semiotik auf allen Sinnesebenen der textuellen, auditiven, visuellen, taktilen und geruchlichen Wahrnehmung skizziert der Autor Prolegomena einer Hypertext-Semiotik-Theorie, anstatt ein völlig neues Hypertext-Modell zu präsentieren. Eine Einführung in die Geschichte der Hypertexte, von ihrer Vorgeschichte bis zum heutigen Entwicklungsstand und den gegenwärtigen Entwicklungen im kommerzialisierten World Wide Web bilden den Rahmen für diesen Ansatz, welcher als Fundierung des Brückenschlages zwischen Mediensemiotik und Computer-Semiotik angesehen werden darf. Während Computer-Semiotiker wissen, dass der Computer eine semiotische Maschine ist und Experten der künstlichen Intelligenz-Forschung die Rolle der Semiotik in der Entwicklung der nächsten Hypertext-Generation betonen, bedient sich diese Arbeit einer breiteren methodologischen Basis. Die Ergebnisse werden im Kontext der Kommerzialisierung des Internet betrachtet. Neben der Identifizierung der Hauptprobleme des eCommerce aus der Perspektive der Hypertext Semiotik, widmet sich der Autor den Informationsgütern und den derzeitigen Hindernissen für die New Economy, wie etwa der restriktiven Gesetzeslage in Sachen Copyright und Intellectual Property. Eine semiotische Analyse der iMarketing Techniken sowie Exkurse über den Browser Krieg und den Toywar runden die Dissertation ab. Inhaltsverzeichnis:Table of Contents: 1.Introduction14 2.The Semiotic Approach19 2.1Introduction to Classic Semiotics19 2.2From Symbolic Forms to (Post-)Structuralist Semiotics23 2.3Definitions and Limitations of Semiotics28 2.4Sign30 2.5Semiosis37 2.6The Code38 2.7Media Semiotics40 2.8Textuality53 2.9Computer Semiotics54 3.Hypertext Theory59 3.1History of Hypertext62 3.1.1Prehistory62 3.1.2Memex64 3.1.3Xanadu65 3.1.4Augment/NLS66 3.1.5KMS67 3.1.6Intermedia67 3.1.7NoteCards68 3.1.8HyperCard68 3.1.9HyperTies68 3.1.10Guide68 3.1.11Writing Environment69 3.1.12gIBIS69 3.1.13The Aspen Movie Map69 3.1.14Storyspace70 3.1.15Spatial Hypertext70 3.1.16Open Hypermedia Systems71 3.1.17Brief History of the World Wide Web72 3.1.18Hyper-G and Hyperwave74 3.1.19The XML Family and the Semantic Web74 3.2Hypertext Applications76 3.2.1Hypertext and Learning77 3.2.2Groupware80 3.3Hypertext Paradigms81 3.4Hypertext Structure83 3.4.1Graph Theory83 3.4.2Beyond Graph Theory89 3.4.3Spatial Hypertext90 3.4.4Time-based Hypermedia99 3.4.5Personalizable Hypertext and Adaptive Systems100 3.5Hypertext Semiotics101 3.6The Usability Approach to Hypertext112 3.7Navigation in Hypertext Systems117 3.7.1The Hypertext Session121 3.7.2Bookmarks122.
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